John van Brabant Lekkere muziek de hele dag je hoort muziek die niet meer langskomt op andere radiostations, keep on the good work Radio Monique Randy Kooymans Radio Monique ontdekt en voor mij de perfecte muziek mix en geen ellenlang geklets van dj's, radio zoals het bedoelt is Radio Monique Luister naar Tuintje op Zee met Jacqueline Tuininga van maandag tot en met donderdag van 19:00 tot 20:00 uur, voor reacties op dit programma stuur je een mail naar tuintjeopzee@radiomonique.am

Music

Eerste AI nummers al te horen op Spotify

today9 oktober 2025 5

Achtergrond
share close

De schrik zat er flink in bij een aantal Nederlandse artiesten: de afgelopen dagen verschenen AI-liedjes op hun artiestenpagina’s bij streamingdiensten, alsof het hun eigen nieuwe releases waren. Er moet echt iets veranderen bij Spotify en concurrenten, zeggen ze tegen NU.nl.

“We kregen berichtjes op Instagram van mensen die een nieuwe release van ons zagen, maar direct hoorden dat wij het niet echt waren”, vertelt Arnout Brinks van het duo Tangarine. Enkele dagen geleden verscheen op onder meer Spotify en Tidal ineens het nummer Rainbow in a Teacup. Opmerkelijk, want het duo heeft daar zelf niets mee te maken.

“Ik heb een heel klein stukje geluisterd en het leek totaal niet op ons. Het sloeg helemaal nergens op. Echt zo’n AI-popnummertje dat met een druk op de knop wordt gemaakt. Het zou wel gênant zijn geweest als het beter klonk dan ons eigen werk”, grapt de muzikant.

Zangeres Judy Blank kreeg een mailtje van Spotify dat haar nieuwe release eraan zit te komen. Maar ze had helemaal geen nieuwe muziek gepland. Haar album is namelijk in augustus verschenen. Het AI-nummer dat aan haar werd toegeschreven, had niet één, maar twee spelfouten in de titel: Ghost in mu fefrigerator (ghost in my refrigerator, oftewel geest in mijn koelkast).

“Ik schrok me rot en heb meteen met mijn label geschakeld. Maar de volgende dag kwam dat nummer gewoon uit onder mijn naam”, vertelt ze aan NU.nl. Ze omschrijft het AI-lied als een “jarennegentigkaraokenummer gezongen in een vreemd accent”. “Zo verschrikkelijk. Er werden al grapjes gemaakt dat dit het beste is wat ik ooit heb gemaakt.”

Tangarine en Blank zijn niet de enige artiesten die ermee te maken hebben. Ook onder anderen Tim Knol, Blaudzun, Aafke Romeijn en Jett Rebel zagen hun profiel ‘vervuild’ worden met AI-nummers en trokken via sociale media aan de bel. Knol besloot zijn échte nieuwe single gratis aan te bieden op zijn website, zodat zijn fans geen streamingdienst hoeven te gebruiken.

‘Dit tast ons profiel aan’

Spotify laat aan NU.nl weten dat de betreffende nummers inmiddels zijn verwijderd. Bij Tangarine en Blank duurde dat zo’n twee dagen. “Volgens ons beleid wordt inhoud verwijderd als die iemand imiteert, inbreuk maakt op rechten of onze platformregels overtreedt”, zegt een woordvoerder. Spotify kondigde onlangs een nieuwe aanpak tegen AI-spam aan en meldde dat er al 75 miljoen tracks zijn verwijderd.

“We hebben systemen en processen om misbruik te herkennen en tegen te gaan. Rechthebbenden, zoals artiesten en platenlabels, kunnen vermoedelijke inbreuken direct bij ons melden. We blijven onze aanpak voortdurend verbeteren om de inhoud op het platform te beschermen.” De streamingdienst gaat niet in op de vraag hoe deze AI-nummers kunnen worden uitgebracht onder de naam van de artiesten.

Tangarine-zanger Brinks baalt ervan dat de AI-gegenereerde nummers niet zijn opgemerkt. “Daar moet echt iets gebeuren, anders verandert Spotify in een vuilnisbelt van AI-muziek. Er is echt meer beveiliging nodig, zodat artiesten hiertegen beschermd worden. Het zou niet moeten kunnen dat iedereen zomaar iets kan uitpoepen onder onze naam.”

“Iemand probeert zo te profiteren van mijn luisteraarsaantal op Spotify, terwijl dat helemaal niet extreem groot is”, vertelt Blank. “Voor iemand die heel veel tijd en moeite steekt in opnames is dat heel frustrerend. Ik zie nu ook een dip in mijn aantal luisteraars, sinds dit nummer op mijn profiel is verschenen. Het lijkt alsof het mijn algoritme heeft verpest. En het is al zo moeilijk om je publiek te laten groeien.”

“Dit soort dingen tast ons profiel aan”, zegt Brinks. “Het zit onze nieuwe muziek ook in de weg: te vaak iets uitbrengen schijnt niet goed te zijn voor je zichtbaarheid. Dit heeft invloed op je hele identiteit als artiest.”

‘Ze moeten mensen inzetten om echtheid van muziek te bepalen’

Brinks heeft er vertrouwen in dat streamingdiensten dit probleem hoog opnemen. “Die krijgen hier natuurlijk veel klachten over. Blijkbaar is deze issue voor de streamingdiensten ook nieuw.” Hij stelt zelf een systeem voor waarbij elke release door de artiest of het management moet worden goedgekeurd voordat het online verschijnt.

“De laatste jaren gaat het al niet zo goed met de reputatie van Spotify, dus dit moeten ze wel serieus nemen”, vindt Blank. “Dat gaat ze geld kosten, want ze moeten mensen inzetten om te bepalen of muziek echt is. Jammer voor Spotify, maar dat is nodig.”

De artiesten overwegen niet om Spotify en andere streamingdiensten te verlaten. “Ik ben het er niet mee eens hoe het geld wordt verdeeld, maar ik heb ook geen alternatief”, zegt Blank. “Voor je vindbaarheid als artiest is het goed om op Spotify te staan. Ik trad van de week als voorprogramma op in Chicago, waar iemand een van m’n nummers aanvroeg. Zelfs als je helemaal nieuw bent in een stad kunnen mensen je muziek al kennen.”

Geschreven door monique963

Rate it

Soortgelijke berichten